Nieuws overzicht
Nieuws overzicht
Week van de valpreventie 18 - 24 april 2016
Week van de Valpreventie 2016

Slaapmedicatie? Niet zo onschuldig!
In het nieuwe promotiefilmpje van de WEEK VAN DE VALPREVENTIE (18 tot en met 24 april 2016) getuigt Kris Baert, voormalig Radio 2 presentator, over zijn strijd met slaapmedicatie. Tom Jacobs, de bekende TV dokter van het Eén programma ‘Ook getest op mensen’, geeft uitleg over het gebruik en misbruik van slaapmedicatie. Beide waarschuwen ouderen voor de negatieve gevolgen van het langdurig gebruik van slaapmedicatie en het verhoogde risico op een valpartij. Ze roepen ouderen op om waakzaam te zijn en de gevaren van slaapmedicatie en het risico op een val te bespreken met hun arts of apotheker.

Waarom je druk maken over slaapmedicatie? En waarom wakker liggen van valincidenten bij senioren?
Vlamingen gebruiken massaal slaapmedicatie en dit vaak voor jaren. Minstens één derde van de senioren neemt een slaappil. In de woonzorgcentra loopt dit op tot de helft. Zoals Dr. Jacobs terecht in het promotiefilmpje aangeeft, verdwijnt het positieve effect van slaapmedicatie snel en ontstaan er problemen zoals concentratieverlies, geheugenproblemen en vermoeidheid overdag. Hierdoor is men minder fysiek actief en neemt de spierkracht, de mobiliteit en het evenwicht af. Allemaal factoren die het risico op een val bij ouderen doen toenemen.

1 op 3 senioren in Vlaanderen valt minstens één keer per jaar. In de woonzorgcentra loopt dit op tot 70%. Een valpartij is geassocieerd met een 6x hogere kans op een ziekenhuisopname. Eén van de veelvoorkomende gevolgen van een val is een heupbreuk. In België goed voor zo’n 15.000 per jaar met een totale jaarlijkse kostprijs van ongeveer 308.000.000 euro.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Niet iedereen is er zich van bewust dat als je start met het nemen van slaapmedicatie je soms onvoldoende rekening houdt met mogelijke negatieve gevolgen. Valpartijen bijvoorbeeld. Ik apprecieer dan ook dat de Week van de Valpreventie erop wijst hoe belangrijk het is om voorzichtig om te gaan met slaapmedicatie.”


Blijf fit en actief en voorkom valpartijen

In het promotiefilmpje geeft dokter Tom Jacobs aan dat lichaamsbeweging de beste remedie is om beter te slapen én om valpartijen te voorkomen. Rust roest! Het is voor ouderen dan ook aanbevolen om regelmatig te wandelen, lichte huishoudelijke taken te doen of te spelen met de kleinkinderen. Dagelijks 30 minuten extra bewegen zoals zwemmen, fietsen of dansen, verbetert de conditie, de spierkracht, de gezondheid en vooral ook de slaap. Bovendien daalt het valrisico.

Terug naar overzicht